Forum klasa dziennikarska Strona Główna


klasa dziennikarska
Forum klasy czwartej kulturoznawczo - dziennikarskiej
Odpowiedz do tematu
Polski - do opracowania.
carmel



Dołączył: 23 Wrz 2007
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

"Tęsknota do klasycyzmu w literaturze XX w.
Współczesny klasycyzm jako styl i jako światopogląd.

Teksty:
Cz. Miłosz, Ars poetica?

Z. Herbert, Dlaczego klasycy, Do Marka Aurelego, Potęga smaku

J. M. Rymkiewicz, Czym jest klasycyzm?(fragm.)

Z. Kubiak, Brewiarz Europejczyka (fragm.)

Cele do realizacji:
– podejmuje próbę interpretacji czytanych
wierszy współczesnych,
– dostrzega w nich elementy klasycyzmu
jako stylu w sztuce i jako postawy wobec
siebie i świata,
- *formułuje wnioski z obserwacji stylistycz-
nych środków językowych zastosowanych
przez Miłosza,
– *wyjaśnia określenie ars poetica, wska-
zując jego antyczne korzenie; czyni je
kluczem do odczytania wiersza Miłosza,
– odwołując się do utworów Herberta, wy-
jaśnia, dlaczego autor ten jest uważany za
poetę moralistę,
– na podstawie czytanych wierszy określa,
jakich wartości i postaw współcześni poeci
szukają w antycznych (klasycznych) korze-
niach naszej kultury,
– wyjaśnia termin „awangarda” (przeciwsta-
wiając ją sztuce klasycznej),
– doskonali czytanie ze zrozumieniem eseju
literackiego,
- analizuje i interpretuje wiersze współczesne,
– wyjaśnia swoimi słowami, że klasycyzm jest
stylem, a zarazem systemem wartości,
– *na podstawie czytanych wierszy wykazuje,
że klasycyzm to ponadczasowy prąd arty-
styczno-ideowy obecny w różnych epokach,
– określa, na jakim systemie wartości opiera
się kultura śródziemnomorska, i wskazuje
zagrażające mu zjawiska.


Renesansowi twórcy w Europie i ich dzieła.
- malarstwo P. Bruegla,
- dzieła Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Rafaela, Donatella, Dürera i innych mistrzów renesansu,
- znajomość biografii wymienionych wyżej twórców renesansu."

Wszystko powinno być w podręczniku, jeśli nie ma, to p. Pilch coś przeoczyła. Czerwone wyróżnienie jest moje (!) i oznacza rzeczy, które lepiej zrobić pisemnie (przedstawię p. Pilch jutro sytuację i powiem, o które polecenia prosiłem, żebyście je zapisali). Analiza i interpretacja tylu utworów zajęłaby wieki - przeczytajcie po prostu te wiersze, zwróćcie uwagę ich budowę i sens (czyli o czym są - po prostu).

Na temat ostatniego polecenia (systemu wartości) mogłaby powstać praca doktorska - nie rozpisujcie się jeśli nie chcecie.

Naprawdę przepraszam, że wczoraj wam o tym nie powiedziałem ;< Myślałem, że to materiał na zastępstwa i zorientowałem się zbyt późno.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Alex



Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 427
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: z odległej galaktyki :)

Wczas Karol.
Ty lepiej pani Pilch wytłumacz jutro czemu połowa klasy tego nie ma, bo tak zapewne będzie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Polski - do opracowania.
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Odpowiedz do tematu